O mnie

Moje zdjęcie
Murcia, Murcia, Spain
Karina Ślesińska / TŁUMACZ PRZYSIĘGŁY JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO W POLSCE I JĘZYKA POLSKIEGO W HISZPANII / Proszę o telefony w godzinach 10:00 - 18:00 od poniedziałku do piątku: +34 661 351 979 lub o wysłanie e-maila na adres: karina@hiszpaniaconsulting.com

22 sie 2013

Rejestracja samochodu bez zapłacenia podatku.

Poniżej bardzo ciekawa relacja internautki, Grety Premy, w jaki sposób zarejestrować polski samochód w Hiszpanii unikając przy tym płacenia wysokiego podatku. Miłej lektury!

"Jakiś czas temu na forum pisałam, że chcemy zarejestrować nasz polski samochód w Hiszpanii. Udało nam się go w końcu zarejestrować i nie zapłacić podatku od rejestracji. Chciałabym Wam opisać jak wygląda to w okolicach Malagi, a w naszym przypadku - dla mieszkańców Benalmadeny.

Na początku tego roku na forach dyskusyjnych Brytyjczyków dowiedziałam się, że można uzyskać zwolnienie z podatku, który płaci się w trakcie rejestracji samochodu z tytułu:

PRZENIESIENIA REZYDENCJI (TRASLADO DE RESIDENCIA).

Pod koniec lutego wysłałam maila w języku angielskim do 30 gestorii w okolicy, z pytaniem o możliwość pośrednictwa w rejestracji samochodu. Odpowiedziało mi tylko 6 agencji podając koszty rejestracji, w tym między innymi podatek od rejestracji. W naszym przypadku była to dość duża kwota: ok. 1 800 EUR. Zapytałam o możliwość zwolnienia z podatku i tylko jedna twierdziła, że w moim przypadku mogę uzyskać zwolnienie z tego podatku. Polecano ją na forum brytyjskim i była zajęta przez najbliższe trzy miesiące.

Doszłam do wniosku, że sama się tym zajmę. Odnalazłam w necie potwierdzenie, że mamy prawo do zwolnienia:
http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Inicio_es_ES/Aduanas_e_Impuestos_Especiales/Procedimientos_Aduaneros/Preguntas_mas_frecuentes_de_viajeros_y_franquicias/Cambio_de_residencia_con_franquicia/Cambio_de_residencia_con_franquicia_.shtml

W punkcie 4 są podane warunki, które trzeba spełnić, żeby zostać zwolnionym z podatku.
Uwaga! Między innymi jest ważna informacja, że jeśli chcemy uzyskać zwolnienie, to od momentu uzyskania rezydencji na rejestrację samochodu jest 60 dni.

Opiszę naszą ścieżkę po kolei:

1. Uzyskaliśmy kartę rezydencji.

2. Zrobiliśmy badania techniczne samochodu. Trzeba się najpierw umówić na wizytę ("cita previa").

Potrzebny był dowód rejestracyjny samochodu oraz wykonana wcześniej przez uprawnionego inżyniera "Una ficha técnica reducida".
Zrobiliśmy badania techniczne w Marbelli, bo w Maladze wymagano od nas świadectwa badań technicznych z Polski i nie chciano zaakceptować pieczątki, wbitej w dowodzie rejestracyjnym, jako dowodu badań technicznych.

3. Byłam w Urzędzie Skarbowym w Torremolinos:

Tam musiałam złożyć następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek "Impuesto Especial sobre Determinados Medios de Trasporte" Modelo 06
- świadectwo badań technicznych samochodu (niebieskie)
- karta rezydencji i NIE
- dokument z Konsulatu Polskiego, wskazujący datę opuszczenia Polski (baja) oraz przyjazdu do Hiszpanii (alta).

Dlatego udałam się do Konsulatu w Maladze:

Konsulat Polski w Maladze nie chciał mi takiego dokumentu wystawić, tłumacząc, że są Konsulatem Honorowym i nie zajmują się wystawianiem żadnych dokumentów. Jedynie wystawili mi dokument przesłany z Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Madrycie w języku hiszpańskim, który informuje, że zgodnie z prawem polskim nie jest obowiązkowe dla obywateli Polski rejestrować się w Konsulacie Polskim w kraju, w którym rezydują, dlatego Konsulat nie utrzymuje żadnego rejestru wpisów i wypisów.

Po przedstawieniu tych dokumentów - otrzymałam z Urzędu Skarbowego zwolnienie z podatku od rejestracji pojazdu na piśmie.

5. Potem udaliśmy się do Wydziału Komunikacji w Maladze.

Dokumenty, które musieliśmy przedstawić w Wydziale Komunikacji:

1. Wypełniony wniosek o rejestrację z dowodem opłaty w kasie Wydziału - 93,80 EUR

2. Karta rezydencji i NIE.

3. Nota de Empadronamiento.

W tym celu musiałam udać się ponownie do Ratusza w Benalmadenie.

3. Świadectwa badań technicznych samochodu (niebieskie) - wszystkie trzy.

4. Dowód rejestracyjny samochodu.

Uwaga! W Polsce obydwoje byliśmy wpisani w dowodzie rejestracyjnym jako współwłaściciele samochodu. W Wydziale Komunikacji w Maladze powiedziano mi, że w Hiszpanii może być wpisana tylko jedna osoba. w związku z tym polecono mi udać się do Delegación Provincial de Economía y Hacienda de Málaga, aby oficjalnie znieść współwłasność samochodu.
Okazało się, że w tym celu musiałam wypełnić formularz: 620

Jako małżeństwo nie musieliśmy zapłacić podatku za tę czynność.

5. Dowód opłaty podatku drogowego - 100,80 EUR
to również z Ratusza w Benalmadenie.

7. Dowód opłaty podatku od rejestracji lub zwolnienie z podatku od rejestracji pojazdu na piśmie uzyskane wcześniej w Urzędzie Skarbowym w Torremolinos.

Uffff.... chyba niczego nie pominęłam;-)))))))))"

Gratulacje!

25 komentarzy:

  1. Witaj, bardzo dziekuje za przydatne informacje. Mam jednak jeszcze jedno pytanie: czy orientujesz sie moze jak wyglada sprawa z przerejstrowaniem samochodu w ramacha traslado w przypadku osoby, ktora otrzymala NIE 13 miesiecy temu, a samochod swoj przywiozla dopiero teraz? Czy mozna w jakis sposob udowodnic, ze ten samochod dopiero teraz przyjechal (brak pieczatki z granicy). czy przeglad rejestracyjny w Polsce zrobiony 15.01.2014 moze byc wystarczajcym potwierdzeniem, ze samochod do tej pory nie jezdzil po Hiszpanii?

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy 13 miesięcy temu uzyskał Pan tylko numer NIE czy też kartę rezydenta? Biały czy zielony dokument?
    Trudno jednoznacznie określić, ale może być problem z uzyskaniem zwolnienia. Najlepiej zapytać w urzędzie odpowiadającym Pana miejscu zamieszkania

    OdpowiedzUsuń
  3. witam ponownie, zielony dokument

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli rezydencja. Wg mnie w takim przypadku nie będzie możliwości uzyskania zwolnienia z opłat na podstawie niniejszego przepisu:

    El plazo para tramitar dicho Impuesto será de 60 días siguientes al inicio de su utilización en España. Se considera como fecha de inicio:

    1) La fecha de introducción del automóvil en España. Si esta fecha no constase de forma fehaciente, se considerará como tal la que resulte posterior de las dos siguientes:

    Fecha de adquisición del medio de transporte.

    Fecha desde la cual el interesado se considera residente en España.
    http://www.agenciatributaria.es/AEAT.internet/Inicio_es_ES/Aduanas_e_Impuestos_Especiales/Procedimientos_Aduaneros/Preguntas_mas_frecuentes_de_viajeros_y_franquicias/Cambio_de_residencia_con_franquicia/Cambio_de_residencia_con_franquicia_.shtml

    Data przeglądu w Polsce nie będzie raczej traktowana jako informacja wiążąca ze względu na to, że teoretycznie można jeździć cały rok w Hiszpanii a na przegląd pojechać i wrócić.

    Tym niemniej zawsze warto zasięgnać języka w urzędzie, bo co urzędnik, to interpretacja.

    Proszę dać znać jak poszło, może przyda się następnym czytelnikom. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam!! To bardzo ciekawe co jest opisane na tej stronie!! Ale ja mam jedno pytanie czy jest jakaś możliwość obejścia rejestracji samochodu w Hiszpanii jeżeli nie jesteśmy tu na stałe???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli są tu Państwo czasowo to nie ma potrzeby przerejestrowania samochodu. Może Pan używać auta na zagranicznych rejestracjach.

      Usuń
  6. Witam,

    Pani informacje są bardzo cenne. Pozwolę sobie zadać kilka pytań. Nasza sytuacja wygląda następująco:

    1. Planujemy zostać w Hiszpani rok. Mąż ma roczny kontrakt. Mamy jednak NIE na zielonym papierze (nie wiedziałam, że oznacza to kartę rezydencji?) Czy w tej sytuacji musimy przerejestrować samochód?

    2. Jesteśmy tutaj od stycznia, jednak samochód sprowadziliśmy pod koniec lutego. Nie mamy dowodu na przekroczenie granicy, podobnie jak poprzednik z forum przeprowadzilismy pod koniec stycznia badania techniczne w Polsce. Samochód jest zarejestrowany tylko na męża. Mąż pracował w Hiszpanii w 2008 roku, również tylko przez rok (nie miał wówczas samochodu, który zakupilismy ok 2 lata temu), więc jego NIE na zielonym blankiecie zostało wystawione z datą 2008. Z informacji uzyskanych w urzędzie, po 5 latach powinien "odnowić" NIE , ale nie jest to obowiązkowe, więc jeszcze tego nie zrobił. Kiedy aplikuje się o NIE po raz drugi, dostaje się go już bezterminowo...

    Czy w tym przypadku jest szansa na unikniecie podatku? (zastanawiam się, czy wydano by mu nowy dokument z NIE, może z aktualną datą???)

    3. Jaki jest koszt badań technicznych do zmiany rejestracji?

    4. Czy wysokość podatku zależy od rodzaju samochodu?

    Z góry dziękuję za pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam wszytskich :) Co za wspaniały blog!

      A ja z moim chłopakiem (Brytyjczykiem) przeprowadzamy się za miesiąc na Teneryfę ponieważ dostaliśmy prace jako profesores de ingles ;-) Jesteśmy w trakcie kupowania auta w Polsce i tutaj mam kilka wątpliwości... Czy mój chłopak może w Hiszpanii prowadzić samochód zarejestrowany na mnie bez mojej obecności? Kiedyś czytałam, że samochodem zrejestrowanym w innym niż Hiszpani kraju, może poruszać się tylko właściciel... Oczywiśćie proces przerejestrowywania auta przede mną, ale o to się jeszcze nie martwię za wczasu.

      Pozdrawiam, Anna

      Usuń
  7. Witam ja mam zupelnie inny problem ,chodzi o prawo jazdy chcialam wymienic na hiszpanskie ale mi odmowili bo prawo jazdy zrobilam w polsce i juz w tyn czsie bylam zameldowana w hiszpani...od 2013 weszlo nowe prawo jazdy i teraz niewiem jak to zalatwic aby otrzymac nowe europejskie i nie jechac do polski bo jak narazie to jest niemozliwe.....wjaki sposob moge to zalatwic .... z gory dziekuje....jola

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie bardzo rozumiem na jakiej podstawie odmówiono Pani wymiany. Proszę pójść tam jeszcze raz i zapytać się o podstawę prawną, najlepiej na piśmie. A póki co proszę używać prawa jazdy polskiego, do końca tego roku nie pociąga to za sobą żadnych sankcji.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam .Ponownie ja cytuje:demegado la solicitud de canje al haberlo obtenido con prosterioridad a la adquisicion de la residencia legal en Espania.i tak bylo bo residente jestem od 2006 i prawo jazdy 2007.opisze jak to bylo ja w hiszpani pracowalom okresowo wienc i otrzymalam karte rezydenta ,i jak mi sie skonczyl kontrakt pojechalam do polski gdzie mialam juz zrobiony kurs na prawo jazdy wiec podeszlam tylko do egzaminow i otrzymalam prawo jazdy.puzniej otrzymalam na nowo kontrakt na okres tymczasowy.obecnie wyszlam za maz za hiszpana i na dzien dzisiejszy mysle zostac tu na stale dlatego tez bardziej interesuje mnie prawo jazdy hiszpanskie co moge zrobic w takiej sytuacji z gory dziekuje..

    OdpowiedzUsuń
  10. Co w takim razie proponuje urząd? Trzeba pójść jeszcze raz, z Hiszpanem albo z tłumaczem, wyjaśnić sytuację, złożyć oświadczenie jeśli to konieczne i sprawę zamknąć. A póki co może Pani jeździć na polskim dokumencie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziekuje bardzo za pomoc,tak tez zrobie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie ma za co. Proszę żeby Pani napisała jak poszło i jak to się wszystko skończyło. Przyda się czytelnikom!

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam.opisze jak poszlo w trafico,ta wiec poszlam tam z mezem i powiedzieli mi ze niemoge jezdzic na polskim i wyslali mnie na kurs prawa jazdy ,tak wiec musze zdac najpierw egzamim z teori i nastepnie z jazdy i jesli zrobie prawko hiszpanskie zabiora mi polskie.Bylam tez u adwokata powiedzial ze jesli chce walczyc z trafiko najlepiej niech najpierw zrobie prawo jazdy hiszpanskie bo sprawa mnie bedzie kosztowac i trwa dlugo i w tym czasie niebede mogla zrobic prawa jazdy a wiec kilkanascie miesiecy niebede mogla jezdzic.

    OdpowiedzUsuń
  14. To jakaś paranoja, proponuję zmienić prawnika. Albo poddać sie nielogicznemu systemowi, zapłacić opłatę za egzamin i zdać z wolnej stopy. Może też Pani wybrać się do Trafico w innym mieście i posłuchać do tam Pani powiedzą.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam wszytskich :) Co za wspaniały blog!

    A ja z moim chłopakiem (Brytyjczykiem) przeprowadzamy się za miesiąc na Teneryfę ponieważ dostaliśmy prace jako profesores de ingles ;-) Jesteśmy w trakcie kupowania auta w Polsce i tutaj mam kilka wątpliwości... Czy mój chłopak może w Hiszpanii prowadzić samochód zarejestrowany na mnie bez mojej obecności? Kiedyś czytałam, że samochodem zrejestrowanym w innym niż Hiszpani kraju, może poruszać się tylko właściciel... Oczywiśćie proces przerejestrowywania auta przede mną, ale o to się jeszcze nie martwię za wczasu.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Ją również mam pytanie: co w przypadku jeśli mama porzycza mi na czas nieokreslony swój polski samochód zarejestrowany na nią co muszę mieć albo kto może udzielić mi takich informacji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę o e-maila, podam Panu namiary na specjalistę w tej dziedzinie.

      Usuń
  17. witam! Ją również mam pytanie : co jeśli mama porzycza mi swój polski zarejestrowany na nia samochód na czas nieokreślony ?? Jakie muszę mieć dokumenty by muc jeździć w Hiszpanii lub kto może mu udzielić takich informacji?? Dziękuje

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak samo jesli przerejestrowalby!m auto na siebie a jestem tu zameldowany od 2007 roku ale przyjechał em tu na stałe z żoną w 2013 więc raczej podatek nas nie minie

    OdpowiedzUsuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  21. witam.a jak sprawa sie ma w przypadku samochodu z Irlandii,przeprowadzamy sie w sierpniu do hiszpani z Irlandii i zabieramy samochod?pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń